| نقش آموزش مبتنی بر محتوا در افزایش انگیزش زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی |
| کد مقاله : 1230-ELTCONF7. |
| نویسندگان |
|
زهرا دینی *1، بهاره دینی2 1دانشگاه فرهنگیان 2اموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| در عصر جهانیشدن و گسترش تعاملات بینالمللی، یادگیری زبان انگلیسی به یک ضرورت برای جوامعی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست، تبدیل شده است. انگیزه یادگیرنده نقش تعیینکنندهای در موفقیت تحصیلی و مشارکت فعال در کلاس دارد و توجه به عوامل انگیزشی و روانشناختی از محورهای کلیدی آموزش مؤثر است. آموزش مبتنی بر محتوا (Content-Based Instruction CBI-) بهعنوان یک رویکرد نوین، با ارائه محتوای معنادار، استفاده از منابع اصیل و فعالیتهای گروهی، یادگیری زبان را کاربردی و انگیزهبخش میکند. مرور نظاممند پژوهشهای داخلی و خارجی نشان میدهد که CBI تأثیر مثبتی بر مهارتهای پایه زبان (گفتار، نوشتار و خواندن) و افزایش انگیزش درونی، بیرونی و ادغامی1 زبانآموزان دارد. استفاده از فناوری و منابع چندرسانهای نیز به تقویت انگیزش و ایجاد ارتباط با فرهنگ زبان مقصد کمک میکند. با این حال، اجرای CBI با چالشهایی مانند کمبود منابع، فقدان آموزش کافی برای معلمان و نبود حمایت ساختاری همراه است که برای موفقیت آن، برنامههای توانمندسازی، فراهم کردن منابع مناسب و اصلاح محیطهای آموزشی ضروری است. هدف این مطالعه مروری، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش، بررسی روشهای پژوهشی بهکار رفته و تحلیل خلاها و شکافهای موجود در ادبیات تحقیق است. نتایج مطالعه میتواند به معلمان، پژوهشگران و برنامهریزان آموزشی کمک کند تا CBI را بهعنوان رویکردی انگیزهبخش و معنادار به کار گیرند و محیطهای یادگیری فعال و مشارکتی طراحی کنند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش مبتنی بر محتوا ،انگیزش،آموزش زبان انگلیسی،یادگیری فعال. |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |