مقایسه عملکرد نوشتاری با استفاده از بازخورد چندوجهی: شواهدی از کلاس‌های سنتی و معکوس زبان انگلیسی در ایران
کد مقاله : 1210-ELTCONF7.
نویسندگان
شورا میرصیافی1، مریم فرنیا *2
1گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش انواع مختلف بازخورد در بهبود توانایی نوشتاری زبان‌آموزان ایرانیِ زبان انگلیسی انجام شد و به‌طور مشخص، اثر بازخورد چندوجهی و تک‌وجهی را در دو محیط آموزشیِ معکوس و سنتی مقایسه کرد. بدین منظور، ۵۷ زبان‌آموز سطح متوسط از دو آموزشگاه زبان در شهر بابل انتخاب و در چهار گروه شامل: بازخورد چندوجهی در کلاس معکوس، بازخورد چندوجهی در کلاس سنتی، بازخورد تک‌وجهی در کلاس معکوس و بازخورد تک‌وجهی در کلاس سنتی جای گرفتند. شرکت‌کنندگان در آغاز و پایان دوره در آزمون نوشتاری شرکت کردند و نوشته‌های آنان از نظر پیچیدگی، دقت و روانی مورد تحلیل قرار گرفت. طی دوره‌ای دوازده‌هفته‌ای (۲۴ جلسه)، گروه‌های آزمایشی بازخورد چندوجهی دریافت کردند، در حالی‌که گروه‌های کنترل تنها بازخورد نوشتاری (متنی) دریافت نمودند. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد که بازخورد چندوجهی به شکل معناداری موجب بهبود شاخص‌های پیچیدگی، دقت و روانی نوشتار می‌شود. افزون بر این، به‌کارگیری بازخورد چندوجهی در قالب آموزش معکوس اثر برجسته‌تری بر توسعه مهارت نوشتاری داشت. یافته‌ها نشان می‌دهد که ادغام بازخورد چندوجهی—به‌ویژه در محیط‌های آموزشی معکوس—می‌تواند به‌طور مؤثری موجب ارتقای توانایی نوشتاری زبان‌آموزان سطح متوسط شود. در پایان، پیامدهای آموزشی و پیشنهادهایی برای کاربرد عملی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
کلاس‌ سنتی، کلاس معکوس، بازخورد چندوجهی، پیچیدگی، دقت و روانی نوشتاری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی