| آموزش زبان انگلیسی در تدریس شیمی با رویکرد آموزش یکپارچه محتوا و زبان (CLIL) |
| کد مقاله : 1206-ELTCONF7. (R1) |
| نویسندگان |
|
مسعود رضائی1، محسن رضائی *2، مصطفی مختاریان1، سیده ریحانه حسینی3، میثم رضائی4 1آموزش و پرورش اصفهان دانشگاه اصفهان 2آموزش و پرورش اصفهان دانشگاه پیام نور نجف آباد 3دانشگاه اصفهان 4آموزش و پرورش اصفهان دانشگاه فرهنگیان اصفهان |
| چکیده مقاله |
| این مطالعه مروری به بررسی کارآمدی رویکرد آموزش یکپارچه محتوا و زبان (CLIL) در بهبود یادگیری مفاهیم علمی شیمی و ارتقاء مهارتهای زبانی فراگیران میپردازد. با توجه به چالشهای روشهای سنتی آموزش زبان و نیاز روزافزون به استفاده از زبان انگلیسی در محیطهای علمی، ادغام همزمان آموزش محتوا و زبان بهعنوان رویکردی مؤثر مطرح شده است. این مطالعه نشان میدهد که اجرای برنامههای مبتنی بر CLIL میتواند موجب درک عمیقتر مفاهیم علمی، بهبود مهارتهای آکادمیک زبان، افزایش انگیزه درونی و مشارکت فعال دانشآموزان در کلاس شود. یافتهها بیانگر آن است که فراگیران در کلاسهای CLIL عملکرد بهتری در آزمونهای مفهومی شیمی داشته و توانایی بیشتری در بیان، تحلیل و بهکارگیری واژگان علمی از خود نشان میدهند. علاوهبراین، رویکرد CLIL با تکیه بر نظریههایی مانند یادگیری فعال، داربستگذاری و آموزش ارتباطی زبان، محیطی امن و تعاملمحور فراهم میکند که موجب کاهش اضطراب زبانی و افزایش اعتماد بهنفس فراگیران میشود. نقش معلم به همراه دانش آموزش محتوا (PCK) در موفقیت این رویکرد بسیار مهم است؛ زیرا معلم باید بتواند همزمان پشتیبانی زبانی مناسب و تبیین دقیق مفاهیم علمی را ارائه دهد. این مطالعه بر ضرورت طراحی برنامههای توسعهی حرفهای معلمان، تدوین ابزارهای ارزیابی معتبر و تقویت برنامههای آموزشی مبتنی بر CLIL تأکید میکند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش یکپارچه محتوا و زبان (CLIL)، شیمی، دانش آموزش محتوا (PCK)، یادگیری فعال و مهارتهای زبانی |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |