بررسی چالش‌های پداگوژیک در آموزش زبان انگلیسی مقطع متوسطه دوم براساس رویکرد تلفیقی
کد مقاله : 1194-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
بهاره قادری نژاد *
دبیر آموزش و پرورش - منطقه یک - تهران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی چالش‌های کلیدی، راهبردهای پداگوژیک مؤثر و تحولات روش‌تدریس از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی با سابقۀ بیش از ۱۰ سال در ایران انجام شد. براساس نظریه هوش‌های چندگانه هاوارد گاردنر(1999)، این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از یک پرسشنامۀ نیمه‌ساختاریافتۀ محقق-ساخته بین ۲۰ معلم زبان انگلیسی اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که رویکرد تلفیقی (۸۵٪) پرکاربردترین روش تدریس است. بزرگ‌ترین چالش‌های پداگوژیک، «تمرکز افراطی بر سیستم آزمون‌محور» (۹۰٪) و «کمبود زمان برای مهارت‌های شفاهی» (۸۵٪) شناسایی شد. مؤثرترین راهبرد برای مقابله با اضطراب زبانی، ایجاد فضای حمایتی و استفاده از فعالیت‌های مشارکتی بود. همچنین، ۷۵٪ از معلمان، ناهمخوانی سیستم ارزیابی رایج با اهداف ارتباطی را گزارش کردند. در نتیجه‌گیری این پژوهش به این موارد دست یافت که به رغم چالش‌های ساختاری، معلمان باتجربه با به کارگیری راهبردهای پداگوژیک انعطاف‌پذیر و مبتنی بر زمینه، سعی در پوشش دادن شکاف بین نظریه و عمل دارند اما بازنگری در سیستم برنامه آموزشی، تخصیص متناسب ساعات درسی برای هر پایه، ارزیابی و حمایت از توسعۀ حرفه‌ای‌ مداوم معلمان ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه ها
پداگوژی آموزش زبان، رویکرد تلفیقی، چالشهای آموزشی، راهبردهای تدریس، اضطراب زبانی، ارزیابی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر