تأملی بر رویکردها و راهبردهای مؤثر در تدریس زبان انگلیسی
کد مقاله : 1179-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
محمد احمدی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل رویکردها و راهبردهای مؤثر در تدریس زبان انگلیسی انجام شد. مسئله اصلی این مطالعه، ضرورت یافتن شیوه‌هایی کارآمد و سازگار با نیازهای زبان‌آموزان و شرایط آموزشی معلمان در بافت آموزشی ایران بود. برای دستیابی به این هدف، پژوهش با روش کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوای منابع کتابخانه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق بررسی نظام‌مند کتاب‌ها، مقالات علمی داخلی و خارجی و اسناد معتبر آموزشی گردآوری و بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی کدگذاری و دسته‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رویکردهای ارتباطی، تدریس مبتنی بر تکلیف، آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، و بهره‌گیری هدفمند از فناوری از مؤثرترین شیوه‌های تقویت مهارت‌های زبانی و بهبود کیفیت آموزش هستند. همچنین آشکار شد که ترکیب انعطاف‌پذیر این رویکردها و تطبیق آن‌ها با بافت فرهنگی و شرایط واقعی کلاس‌های درس، بیشترین میزان موفقیت را به همراه دارد. یافته‌ها بیانگر آن است که اجرای این مجموعه راهبردها می‌تواند به شکل مؤثری شایستگی ارتباطی، انگیزش و خودتنظیمی زبان‌آموزان را افزایش دهد و نقش معلم را به‌عنوان تسهیل‌گر یادگیری تقویت کند.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: تدریس زبان انگلیسی، رویکردهای آموزشی، راهبردهای یادگیری، تدریس مبتنی بر تکلیف، رویکرد ارتباطی، یادگیری ترکیبی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر