| کاربرد سبکهای رهبری آموزشی در ارتقای مهارت معلمان زبان انگلیسی |
| کد مقاله : 1174-ELTCONF7. (R1) |
| نویسندگان |
|
سعید کرامتی تولائی *1، فاطمه مصوری2 1استادیار،گروه علوم تربیتی، واحد کاشمر،دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر،ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اموزش-دانشگاه آزاد واحد بردسکن ،بردسکن،ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش مروری تحلیلی با هدف بررسی کاربست سبکهای رهبری آموزشی (تحولگرا، مشارکتی، اقتدارگرا و خدمتی) در ارتقای مهارتهای حرفهای معلمان زبان انگلیسی انجام شده است. دادهها از طریق جستوجوی نظاممند در پایگاههای داخلی و بینالمللی (۲۰۱۵–۲۰۲۵) و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و چارچوب PRISMA-Q گردآوری و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد سبکهای تحولگرا و مشارکتی با تقویت مؤلفههای دانش پداگوژی محتوا (PCK)، اعتمادسازی، مشارکت معلمان در تصمیمگیری و ایجاد فضای یادگیری حرفهای، تأثیر معنادار و مثبتی بر خودکارآمدی، رضایت شغلی و بهکارگیری روشهای نوین آموزشی (مانند CLT) دارند. برخلاف این سبکها، سبکهای اقتدارگرا و خدمتی غیرفعال با محدود کردن خلاقیت و استقلال حرفهای، اثرات منفی یا خنثی بر رشد حرفهای معلمان و بهویژه در حوزهی پویا و تعاملی آموزش زبان انگلیسی دارند. نتایج حاکی از آن است که بهکارگیری هوشمندانه سبکهای مثبت رهبری میتواند چرخهای از رشد حرفهای پایدار، بهبود کیفیت یاددهی-یادگیری و افزایش عملکرد دانشآموزان را تسهیل کند. پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی مدیران بر تقویت سبکهای مشارکتی-تحولگرا و ایجاد فرهنگ سازمانی حمایتگر متمرکز گردد. |
| کلیدواژه ها |
| سبکهای رهبری آموزشی، توسعه حرفهای معلمان، دانش پداگوژی محتوا، معلمان زبان انگلیسی، رهبری تحولگرا |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |