نقش حمایت مدیریتی مدارس در تقویت پداگوژی محتوا برای معلمان زبان انگلیسی
کد مقاله : 1173-ELTCONF7.
نویسندگان
سعید کرامتی تولائی *1، فاطمه مصوری2
1استادیار،گروه علوم تربیتی، واحد کاشمر،دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر،ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اموزش-دانشگاه آزاد واحد بردسکن ،بردسکن،ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ترکیبی و هم‌افزای رهبری تحول‌آفرین و رهبری توزیع‌شده به‌عنوان دو مؤلفه اصلی حمایت مدیریتی مدارس در تقویت دانش پداگوژی محتوا (Pedagogical Content Knowledge – PCK) معلمان زبان انگلیسی در مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران انجام شد. مطالعه از طرح ترکیبی اکتشافی-توضیحی متوالی (کیفی → کمی) بهره گرفت. در فاز کیفی، مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با ۱۸ معلم زبان انگلیسی (۹ نفر از هر نوع مدرسه) انجام شد و تحلیل تماتیک براون و کلارک (۲۰۰۶) به استخراج سه تم فراگیر اصلی منجر گردید: (۱) حمایت عاطفی و انگیزشی مدیر، (۲) ساختارهای مشارکتی و توزیع واقعی اختیار، و (۳) فراهم‌سازی فرصت‌های یادگیری حرفه‌ای مدرسه‌محور. در فاز کمی، ۲۸۴ معلم (۵۱.۸% غیردولتی) به پرسشنامه‌های استاندارد رهبری چندعاملی (MLQ-5X)، رهبری توزیع‌شده، دانش پداگوژی محتوای زبان انگلیسی (PCK-EFL) و حمایت ادراک‌شده مدیریتی پاسخ دادند.یافته‌ها نشان داد معلمان مدارس غیردولتی در هر دو نوع رهبری و سطح PCK به‌طور معنادار بالاتر از معلمان دولتی قرار دارند (۰.۴۸ ≤ d ≤ ۰.۷۱). مدل معادلات ساختاری تأییدشده حاکی از آن بود که رهبری تحول‌آفرین قوی‌ترین اثر مستقیم (β = ۰.۵۶) و رهبری توزیع‌شده اثر غیرمستقیم قابل‌توجه β = ۰.۴۴ بر PCK دارد؛اثر تعاملی این دو الگو نیز معنادار بود و در مجموع ۵۸% واریانس PCK را تبیین کردند که بالاتر از مطالعات مشابه بین‌المللی است. نتایج بر ضرورت بازنگری ساختاری در الگوهای رهبری مدارس دولتی، پرورش همزمان مهارت‌های تحول‌آفرین و توزیع‌شده در مدیران و طراحی برنامه‌های توسعه حرفه‌ای مدرسه‌محور و پایدار تأکید دارد تا شکاف موجود در کیفیت آموزش زبان انگلیسی کاهش یابد
کلیدواژه ها
حمایت مدیریتی، رهبری تحول‌آفرین، رهبری توزیع‌شده، دانش پداگوژی محتوا (PCK)، معلمان زبان انگلیسی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر