| فناوریهای نوین و آموزش زبان انگلیسی: فرصتها، چالشها و چشمانداز آینده |
| کد مقاله : 1163-ELTCONF7. |
| نویسندگان |
|
علی عسگرانی *1، رحیم کامیاب2، علی نبی زاده3 1دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان.فارس.ایران 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران 3دبیر آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز |
| چکیده مقاله |
| فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی در سالهای اخیر بهعنوان یکی از مهمترین تحولات آموزشی مطرح شدهاند و توانستهاند شیوههای یاددهی و یادگیری زبان انگلیسی را دگرگون کنند. این فناوریها با فراهم کردن امکان یادگیری شخصیسازیشده، ارزشیابی هوشمند و استفاده از ابزارهای دیجیتال، فرصتهای تازهای برای ارتقای کیفیت آموزش ایجاد کردهاند.هدف این پژوهش مرور نظاممند مطالعات داخلی و خارجی در زمینه کاربرد فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی است تا ضمن شناسایی روندهای جهانی، وضعیت موجود در ایران بررسی و شکافهای پژوهشی مشخص شود.این مطالعه با رویکرد مرور نظاممند انجام شد. منابع پژوهشی از پایگاههای معتبر داخلی و بینالمللی در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ گردآوری شدند. پس از غربالگری اولیه و بررسی معیارهای ورود، ۱۹ منبع منتخب شامل چهار مقاله فارسی و پانزده مقاله لاتین مورد تحلیل قرار گرفتند. دادهها در قالب جدول استخراج و با روش تحلیل مضمون و مقایسهای بررسی شدند.نتایج نشان داد که در سطح بینالمللی تمرکز پژوهشها بر سیاستگذاری آموزشی، ابزارهای نوین مانند چتباتها و سیستمهای تطبیقی، ارزشیابی هوشمند و یادگیری شخصیسازیشده بوده است. در ایران، پژوهشها بیشتر بر مزایا و چالشهای کاربردی، تحلیل نقاط قوت و ضعف و استفاده از ابزارهای سادهتر مانند پادکستهای آموزشی متمرکز بودهاند.مرور نظاممند حاضر بیانگر آن است که پژوهشهای داخلی در حوزه هوش مصنوعی و آموزش زبان انگلیسی هنوز محدود و پراکندهاند. توسعه مطالعات سیاستگذاری، طراحی ابزارهای بومی و توجه به ابعاد اخلاقی و روانشناختی میتواند مسیر آینده آموزش زبان انگلیسی در ایران را همسو با روندهای جهانی کند. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی, آموزش زبان انگلیسی, یادگیری شخصیسازیشده, چتباتها و ابزارهای هوشمند, فناوریهای نوین آموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |