| بررسی ابعاد ارتباطی و شایستگیهای اخلاقی، روانشناختی و حرفهای معلمان در تدریس زبان انگلیسی |
| کد مقاله : 1159-ELTCONF7. |
| نویسندگان |
|
یلدا هومن * آموزش وپرورش |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد اخلاقی، روانشناختی و حرفهای معلمان زبان انگلیسی و نقش آنها در ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری زبان دوم انجام گرفت. این مطالعه از نوع آمیخته (کمی–کیفی) و با رویکرد توصیفی–تحلیلی طراحی شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زبان انگلیسی در مؤسسات آموزش زبان و مدارس متوسطه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 291 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد شایستگی اخلاقی، شایستگی روانشناختی و شایستگی حرفهای معلمان و مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد میان سه بعد شایستگی معلمان و اثربخشی تدریس رابطه مثبت و معناداری وجود داردp < 0.01))( همچنین، شایستگی حرفهای نقش میانجی بین ابعاد اخلاقی و روانشناختی با اثربخشی تدریس ایفا کرد. یافتههای کیفی نیز مؤید اهمیت تعامل انسانی، بازخورد سازنده و انگیزش درونی در فرآیند آموزش مؤثر زبان بود. در نهایت، مدل مفهومی نهایی پژوهش تحت عنوان مدل MILLE طراحی و ارائه شد که توازن میان سه بُعد شایستگی را بهعنوان اساس یادگیری اثربخش زبان دوم معرفی میکند. |
| کلیدواژه ها |
| شایستگی اخلاقی، شایستگی روانشناختی، شایستگی حرفهای، تدریس زبان انگلیسی، اثربخشی آموزشی |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |