بررسی ابعاد ارتباطی و شایستگی‌های اخلاقی، روان‌شناختی و حرفه‌ای معلمان در ‏تدریس زبان انگلیسی
کد مقاله : 1159-ELTCONF7.
نویسندگان
یلدا هومن *
آموزش وپرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد اخلاقی، روان‌شناختی و حرفه‌ای معلمان زبان انگلیسی و نقش آن‌ها در ارتقای کیفیت ‏تدریس و یادگیری زبان دوم انجام گرفت. این مطالعه از نوع آمیخته (کمی–کیفی) و با رویکرد توصیفی–تحلیلی طراحی شد. ‏جامعه آماری شامل کلیه معلمان زبان انگلیسی در مؤسسات آموزش زبان و مدارس متوسطه شهر تهران بود که با استفاده از ‏روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 291 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های ‏استاندارد شایستگی اخلاقی، شایستگی روان‌شناختی و شایستگی حرفه‌ای معلمان و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌ها ‏با استفاده از نرم‌افزار ‏SPSS‏ و ‏AMOS‏ مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد میان سه بعد شایستگی معلمان و اثربخشی ‏تدریس رابطه مثبت و معناداری وجود داردp < 0.01)‎‏)‏‎(‎‏ همچنین، شایستگی حرفه‌ای نقش میانجی بین ابعاد اخلاقی و ‏روان‌شناختی با اثربخشی تدریس ایفا کرد. یافته‌های کیفی نیز مؤید اهمیت تعامل انسانی، بازخورد سازنده و انگیزش درونی ‏در فرآیند آموزش مؤثر زبان بود. در نهایت، مدل مفهومی نهایی پژوهش تحت عنوان مدل‎ ‎ MILLE ‎طراحی و ارائه شد که ‏توازن میان سه بُعد شایستگی را به‌عنوان اساس یادگیری اثربخش زبان دوم معرفی می‌کند.‏
کلیدواژه ها
شایستگی ‌اخلاقی، شایستگی روان‌شناختی، شایستگی حرفه‌ای، تدریس زبان انگلیسی، اثربخشی آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی