| ارائه الگوی شایستگیهای حرفهای معلمان زبان انگلیسی (پژوهشی فراترکیب) |
| کد مقاله : 1130-ELTCONF7. |
| نویسندگان |
|
مهسا عزیزی *1، سیدحسین موسوی2 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 2دکتری برنامهریزی و توسعه آموزش عالی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران. |
| چکیده مقاله |
| مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی شایستگیهای حرفهای معلمان زبان انگلیسی انجام شد. بدین منظور، از رویکرد کیفی و روش فراترکیب استفاده شد. روش فراترکیب هفت مرحلهای سندولوسکی و همکاران (2007) مورد استفاده قرار گرفت. بر این اساس، کلیه اسناد علمی-پژوهشی منتشرشده در 5 پایگاه خارجی بین سالهای 2020 تا 2025 و 3 پایگاه داخلی در بازه 1400 تا 1404، به تعداد 97 سند علمی یافت شدند، جامعه پژوهش حاضر را شکل میدهند که پس از غربالگری و واکاوی براساس معیارهای تعیینشده، 10 سند علمی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. جهت تحلیل یافتههای مقالات گزینششده، از روش تحلیل مضمون نعیم و همکاران (2023) استفاده شد. روایی توصیفی و تفسیری نیز مورد تایید قرار گرفت. بر اساس یافتهها، شایستگیهای حرفهای معلمان زبان انگلیسی شامل شایستگیهای دانشی-زبانی (دانش محتوایی- زبانی و دانش پداگوژیک فناورانه)، شایستگیهای مدیریت زبانآموزی (طراحی و سازماندهی، تسهیلگری زبانآموزی، نظارت و ارزیابی یادگیری) و شایستگیهای نگرشی-توسعهای (ارزشمداری، حرفهایگرایی و بهبود) است. |
| کلیدواژه ها |
| شایستگیهای حرفهای، معلمان زبان انگلیسی، فراترکیب. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |