| بررسی میزان بهرهگیری اساتید زبان انگلیسی از دادههای آموزشی در شخصیسازی تدریس و ارزیابی پیشرفت یادگیرندگان |
| کد مقاله : 1120-ELTCONF7. |
| نویسندگان |
|
زهرا مظفری *1، منصوره دلارامی فر2 1دانشگاه فرهنگیان 2استادیار دانشگاه فرهنگیان زاهدان |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش در حوزه دانش آموزش محتوا، با هدف بررسی آشنایی اساتید زبان انگلیسی با سواد داده و شیوههای بهرهگیری آنها از دادههای آموزشی در شخصیسازی تدریس و ارزیابی پیشرفت یادگیرندگان انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختیافته با هجده استاد زبان انگلیسی در دانشگاههای مختلف گردآوری و سپس بر اساس الگوی سواد داده ماندیناچ و گومر (2016) و نوع بسط یافته آن ماندیناچ و جیمرسان (2022) تحلیل شدند. یافتهها در قالب هفت مضمون اصلی و بیستودو مضمون فرعی استخراج شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که میزان استفاده از داده در میان اساتید مورد مصاحبه بیشتر در سطح تجربی و شهودی قرار دارد و چرخه سواد دادهای آنان مطابق با الگوی ماندیناچ و گومر (۲۰۱۶) عمدتا تا مرحله تصمیمگیری آموزشی (مرحله چهارم) تحقق یافته است. با این حال، نشانههایی از درونیسازی نگرش دادهمحور و شکلگیری فرهنگ استفاده از دادهها در بخشی از مشارکتکنندگان دیده میشود که با مرحله ششم در مدل گسترشیافته ماندیناچ و جیمرسان (۲۰۲۲) مطابقت دارد. یافته ها نشان می دهند اساتید زبان انگلیسی در مسیرگذار از رویکرد شهودی به رویکرد دادهمحور قرار دارند. تقویت سواد داده، آموزشهای ضمنخدمت، و حمایت سازمانی میتواند این گذار را تسریع کرده و زمینه شکلگیری فرهنگ حرفهای مبتنی بر تصمیمگیری آگاهانه را فراهم آورد. این مطالعه تصویری از تحول تدریجی نقش داده در آموزش زبان را ارائه میدهد؛ تحولی که در بستر یادگیری مستمر شکل میگیرد و نشانگر آغاز رشد فرهنگیِ توجه به سواد داده در میان جامعه علمی اساتید است. |
| کلیدواژه ها |
| دانش آموزش محتوای داده محور، سواد داده، داده آموزشی، شخصی سازی تدریس؛ |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |