بررسی دانش محتوایی آموزشی از طریق آموزش دستور زبان ارتباطی در کلاس‌های درس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
کد مقاله : 1118-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
وحید رحمانی دغارونی *
مجتمع آموزش عالی گناباد
چکیده مقاله
دانش محتوایی آموزشی (PCK) برای آموزش مؤثر زبان انگلیسی، به ویژه در آموزش دستور زبان، که در آن معلمان باید بین دقت زبانی و معناسازی ارتباطی تعادل برقرار کنند، بسیار مهم است. این مطالعه بررسی می‌کند که چگونه معلمان زبان انگلیسی هنگام تدریس دستور زبان به صورت ارتباطی، از PCK خود استفاده می‌کنند. با استفاده از تحقیق کیفی، پنج معلم زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) که در یک موسسه زبان خصوصی کار می‌کردند، در کلاس‌های درس طبیعی خود مشاهده شدند. تعاملات کلاسی در تدریس دستور زبان ثبت و تجزیه و تحلیل شد تا بررسی شود که چگونه معلمان محتوای زبانی را به آموزش معنادار تبدیل می‌کنند و چگونه استراتژی‌های آموزشی را که از تدریس دستور زبان ارتباطی پشتیبانی می‌کنند، ادغام می‌کنند. یافته‌ها نشان داد که PCK معلمان در تدریس دستور زبان ارتباطی به صورت پویا از طریق توانایی آنها در ارتباط دادن اشکال دستور زبان با اهداف ارتباطی، پیش‌بینی مشکلات زبان‌آموز و تنظیم تکنیک‌های آموزشی در زمان واقعی پدیدار می‌شود. نتایج مطالعه حاضر، بینش‌هایی در مورد چگونگی عملکرد PCK به عنوان دانش موقعیتی در محیطهای EFL ارائه می‌دهد. کاربردهای نتایج حاضر برای آموزش معلمان EFL و توسعه حرفه‌ای در تدریس دستور زبان در این مطالعه مورد بحث قرار میگیرد.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی آموزشی، زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، آموزش دستور زبان ارتباطی، مشاهده کلاس درس
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر