ویژگی‌های معلمان زبان انگلیسی مجهز به دانش محتوایی آموزشی قوی
کد مقاله : 1117-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
وحید رحمانی دغارونی *
مجتمع آموزش عالی گناباد
چکیده مقاله
دانش محتوایی آموزشی (PCK) به طور گسترده به عنوان یک جزء حیاتی از تخصص معلم شناخته شده است که دانش موضوعی را با درک آموزشی مرتبط می‌کند. با این حال، در آموزش زبان انگلیسی (ELT)، شواهد تجربی در مورد ویژگی‌های خاصی که معلمان با PCK قوی را متمایز می‌کند، به ویژه در محیط ایران، محدود باقی مانده است. این مطالعه به بررسی ویژگی‌های تعیین‌کننده معلمان مؤثر زبان انگلیسی که PCK قوی را در آموزش کلاسی نشان می‌دهند، می‌پردازد. با استفاده از یک طرح تحقیق کیفی، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با هشت معلم زبان انگلیسی در حال خدمت در یک موسسه خصوصی آموزش زبان انگلیسی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل موضوعی استفاده شد. این تجزیه و تحلیل چندین ویژگی مرتبط با هم از معلمان با PCK توسعه‌یافته را نشان داد: (1) آگاهی عمیق از نیازهای زبانی و عاطفی زبان‌آموزان؛ (2) توانایی ادغام استراتژی‌های آموزشی با محتوای زبان به روش‌های متناسب با محیط؛ و (3) انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی درس و تعامل کلاس درس. این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه معلمان مؤثر زبان انگلیسی، تخصص محتوایی را با سازگاری آموزشی برای برآوردن نیازهای در حال تحول زبان‌آموزان متعادل می‌کنند. این مطالعه با ارائه بینش‌های خاص در مورد دانش معلم و توسعه حرفه‌ای، به حجم رو به رشد تحقیقات در مورد دانش محتوایی آموزشی (PCK) در آموزش زبان انگلیسی (ELT) کمک می‌کند.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی آموزشی، آموزش زبان انگلیسی، ویژگی‌های معلم، تحلیل موضوعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی