| جای خالی جریان ادبی مکتب اِراسم؛ آسیبشناسی برنامة درسی آموزش زبان انگلیسی در کتابهای درسی |
| کد مقاله : 1089-ELTCONF7. (R1) |
| نویسندگان |
|
فائقه عبدالهیان بلوچی * استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان- |
| چکیده مقاله |
| دسیدریوس اراسموس روتردامی (اِراسم)، از برجستهترین فیلسوفان و پداگوگهای عصر رنسانس، نظریهای بنیادین در آموزش بر پایة پرورش هنرِ «سخنگفتن و نوشتن درست و مؤثر در هر موقعیت» ارائه میدهد. در دیدگاه او، ادبیات ــ بهویژه شعر و انشانویسی ــ ابزار اصلی دستیابی به این هدف آموزشی است. پژوهش حاضر با بررسی برنامة درسی آموزش زبان انگلیسی، نشان میدهد که علیرغم اشتراک اهداف این برنامه با آرای اراسم در زمینة پرورش توانش ارتباطی، در تدوین آنها از ظرفیتهای ادبیات بهعنوان ابزاری ضمنی و کارآمد غفلت شده است؛ بهگونهای که هیچ ترجمهای از شعر فارسی، بحث بلاغت یا تحلیلی از شعر انگلیسی در این منابع مشاهده نمیشود. این پژوهش ضمن معرفی ساختار و محتوای کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی، به تبیین و شرح هفت مبنای اصلی مکتب اراسم؛ یعنی 1.نقد اسکولاستیک، 2.ابزارهای جدید دانستن، 3.مطالعۀ متون ادبیات کلاسیک و مصاحبت با ادیبان و یادگیری سبک آنان؛4.حل تمرینهای بلاغت و دستور و یادگیری آن؛ 5.نقش مهم ادبدانی معلم در آموزش؛ 6. انشانویسی و 7. تربیت خطیب میپردازد و بر نقش ادبیات بهمنزلة ابزاری برای دانستن، اندیشیدن و پرورش خطیب تأکید میکند و روشهای مناظرهای، تمثیلی و تمرینی (حل مسأله) اراسموس را برای اجرایی نمودن جریان ادبی مکتب خود در آموزش زبان انگلیسی شرح میدهد. همچنین، باتکیهبر ویژگیهای تکثرگرایانة برنامة درسی کامل، جای خالی رویکرد ادبی و انسانگرایانة اراسم را در نظام آموزش زبان انگلیسی آشکار میسازد. در پایان، پژوهش پیشنهاد میکند که بهرهگیری از این رویکرد میتواند در تحقق هدف نهایی آموزش زبان، یعنی ایجاد توانش ارتباطی مؤثر، نقشی تعیینکننده داشته باشد. |
| کلیدواژه ها |
| فلسفه آموزشی، ادبیات و علوم بلاغی، مکتب ادبی اراسموس. |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |