ارزیابی مجموعه کتاب های vision بر اساس مدل موکاندان و نی مهچی سالم
کد مقاله : 1070-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
سعیدرضا عباسی *، یونس مولودی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش به ارزیابی مجموعه کتاب هایVision ، که برای آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه دوم ایران
طراحی شدهاند، بر اساس مدل موکاندان و نیمه چی سالم )۲۰۱۳( می پردازد. این مدل به عنوان یکی از ابزارهای
استاندارد ارزیابی کتاب های آموزشی، بر جنبه هایی مانند هماهنگی با اهداف آموزشی، تناسب با فرهنگ بومی و
نیازهای اجتماعی-اقتصادی، و تقویت مهارتهای زبانی تمرکز دارد. روش تحقیق این مطالعه، تحلیل محتوای
کتابها با استفاده از شاخص های تعیین شده توسط مدل موکاندان و نیمه چی سالم است که شامل بررسی
هماهنگی کتابها با برنامه درسی ملی، ارزیابی تناسب محتوای فرهنگی، و سنجش تقویت مهارتهای زبانی
می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهند که کتابهای Vision با برنامه درسی ملی ایران همسو هستند و در
تقویت مهارتهای زبانی پایه، به ویژه در سطوح مقدماتی، موفق عمل می کنند. با این حال، کاستی هایی نیز
مشاهده می شود که شامل کمتوجهی به مهارتهای شنیداری و گفتاری، محدودیت در پوشش محتوای
چندفرهنگی و تعامالت بین المللی، و سرعت افزایش پیچیدگی مطالب می باشد. این پژوهش همچنین
محدودیت هایی مانند عدم بررسی بازخورد مستقیم از معلمان و دانش آموزان و تأثیر سیاستهای فرهنگی بر
محتوای کتاب ها را نشان می دهد . در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود مجموعه کتاب های Vision ارائه شده
است که شامل توجه بیشتر به مهارت های کاربردی زبان، گنجاندن محتوای چندفرهنگی و تعامالت بین المللی، و
لحاظ کردن بازخورد معلمان و دانش آموزان در بازنگری های آتی می باشد.
کلیدواژه ها
ارزیابی کتاب درسی، مدل موکاندان و ن یمهچی سالم، Vision، آموزش زبان انگلیسی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر