هم‌افزایی بازخورد هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در صلاحیت کاربردشناختی و روانی زبان‌آموزان انگلیسی
کد مقاله : 1024-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
الهه کمری *1، اسماعیل صفائی اصل2
1استادیار، گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 889-14665، تهران، ایران Assistant Professor, Department of English Language Teaching, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده مقاله
پژوهش حاضر براساس«چارچوب هم‌افزایانه»، این فرضیه را به صورت تجربی می‌آزماید که هوش مصنوعی می‌تواند زبان‌آموزان را برای درگیری شناختی و زبانی مؤثرتر در تجارب غوطه‌ورکنندۀ بعدی آماده سازد. هدف اصلی، مقایسۀ تأثیر یک مداخلۀ آموزشی ترکیبی (بازخورد هوش مصنوعی و سپس تمرین در واقعیت مجازی) با دو گروه کنترل (تمرین فقط در واقعیت مجازی و تمرین سنتی چهره‌به‌چهره) بر پیشرفت صلاحیت کاربردشناختی و روانی کلام بود. برای این منظور، در یک طرح تحقیق آزمایشی پیش‌آزمون-پس‌آزمون، 90 زبان‌آموز دانشگاهی سطح متوسط به صورت تصادفی به سه گروه مساوی (هوش مصنوعی+واقعیت مجازی، فقط واقعیت مجازی، سنتی) گمارده شدند. مداخله به مدت چهار هفته و با تمرکز بر کنش‌های گفتاری در زمینه‌های حرفه‌ای اجرا شد. صلاحیت کاربردشناختی و روانی کلام از طریق ارزیابی‌های عملکرد-محور (نقش‌آفرینی) که توسط دو ارزیاب مستقل و با استفاده از یک راهنمای نمره‌گذاری معتبر تحلیل شد، اندازه‌گیری شد. همچنین، داده‌های کمّی و کیفی مربوط به بار شناختی و انگیزۀ ادراک‌شده توسط زبان‌آموزان از طریق یک پرسشنامه جمع‌آوری گردید. فرضیۀ اصلی این بود که گروه هوش مصنوعی+ واقعیت مجازی پیشرفت معنادار بیشتری را در هر دو متغیر وابسته نسبت به دو گروه دیگر نشان می‌دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شد این گروه توزیع بهینه‌تری از بار شناختی را گزارش کند. یک نتیجۀ مثبت در این پژوهش، شواهد تجربی محکمی برای یک اصل کلیدی فراهم می‌کند: آماده‌سازی مقدماتی زبان‌آموزان با بازخورد خودکار، بار شناختی مرتبط با مهارت‌های پایه‌ای را کاهش می‌دهد. این فرآیند، ظرفیت شناختی آن‌ها را برای تمرکز بر مهارت‌های ارتباطی پیچیده‌تر در طول تمرین غوطه‌ورکننده، آزاد و بهینه می‌سازد.
کلیدواژه ها
آموزش زبان انگلیسی، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، صلاحیت کاربردشناختی، روانی کلام، اثر هم‌افزایانه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی