چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و دگرگونی آموزش زبان انگلیسی: یک مرور تحلیلی نظام‌مند بر پژوهش‌های نوین
کد مقاله : 1019-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
رحیم کریمی *
گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران
چکیده مقاله
تحولات سریع در عرصه‌ی هوش مصنوعی، به‌ویژه در توسعه‌ی مدل‌های زبانی پیشرفته، باعث دگرگونی چشمگیری در فناوری‌های آموزشی و روش‌های یادگیری زبان انگلیسی شده است. در این میان، چت‌بات‌های هوشمند به‌عنوان ابزارهایی تعاملی و خودکار، نقش مهمی در تقویت فرآیند یاددهی–یادگیری ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر با رویکرد مرور نظام‌مند ادبیات، به تحلیل مطالعات منتشرشده طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ پرداخته تا کاربردها، مزایا و چالش‌های این فناوری را در آموزش زبان انگلیسی شناسایی و بررسی کند. نتایج مرور نشان می‌دهد که چت‌بات‌ها بیش از همه در توسعه‌ی مهارت‌های گفتاری و نوشتاری زبان‌آموزان مؤثر بوده‌اند. از مزایای کلیدی این فناوری می‌توان به کاهش اضطراب یادگیری، ارتقای خودکارآمدی و انگیزه، تمرین شخصی‌سازی‌شده و بازخورد آنی اشاره کرد. در مقابل، محدودیت‌هایی همچون درک سطحی از معنا، کمبود همدلی انسانی، و احتمال ارائه‌ی بازخوردهای نادقیق یا اطلاعات نادرست مشاهده شده است. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که نقش معلمان در این محیط‌ها نه حذف، بلکه بازتعریف می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تمرکز آن‌ها بر طراحی تجارب یادگیری، هدایت تعاملات و نظارت بر کیفیت آموزشی افزایش می‌یابد. این مقاله با ترکیب نتایج پژوهش‌های اخیر، چارچوبی تحلیلی برای بهره‌گیری مؤثر از چت‌بات‌های هوشمند در آموزش زبان ارائه کرده و مسیرهای پژوهشی آینده را ترسیم می‌کند.
کلیدواژه ها
چت‌بات‌های آموزشی، هوش مصنوعی در آموزش زبان، یادگیری زبان انگلیسی، مدل‌های زبانی بزرگ، بازخورد خودکار، مرور نظام‌مند
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی