ضرورت علم آموزی چندگانه با کمک پیشرفت های تکنولوژیک و ارائه راهکارهای عملی
کد مقاله : 1017-ELTCONF7. (R1)
نویسندگان
صدیقه سادات مقداری مقداری *
گروه زبانشناسی همگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده مقاله
یبا ورود تکنولوژی اطلاعات و فضای مجازی، چارچوب‌های سنتی یادگیری، آموزش، آموزش عالی، دانشگاه و تحقیق علمی دچار تغییرات بنیادینی شده‌اند. مولفه‌های کلیدی تحقیق در آموزش — از جمله دسترسی، کمیت، کیفیت، هزینه و تناسب — امروزه به شاخص‌هایی تبدیل شده‌اند که با استفاده از آن‌ها، نوع، اندازه و میزان درگیری تکنولوژی در فرآیندهای آموزشی سنجیده می‌شوند. دانش‌آموزان و دانشجویان امروزی با مفاهیم پیچیده‌تر و چندبعدی‌تری روبرو هستند که نیازمند گذر از رویکردهای تک‌رسانه‌ای و کلمه‌محور به سمت یک چارچوب جامع‌تر و تلفیقی از علم آموزی است. این چارچوب جدید، که به عنوان «علم آموزی چندگانه» یا «علم آموزی الکترونیکی» شناخته می‌شود، شامل ترکیب هوشمندانه‌ی رسانه‌های بصری، کلامی، صوتی، متنی و تعاملی می‌باشد. این رویکرد همچنین با اصطلاحاتی مانند «علم آموزی دیجیتال»، «علم آموزی مجازی»، «علم آموزی جدید» و «علم آموزی ابررسانه‌ای» نیز مرتبط است (ر.ک. وارشور ،1999 ، انزورت 2006). در این مقاله، تلاش شده است تا با تاکید بر ناکارآمدی رویکردهای سنتی تک‌رسانه‌ای و کلمه‌محور، ضرورت به‌کارگیری روش‌های آموزشی چندرسانه‌ای برای تحقق علم آموزی چندگانه در محیط‌های دیجیتال و مجازی، به‌ویژه در شرایط رشد روزافزون تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، مطرح گردد. در راهکار عملی همگونی و همزیستی در این ارتباط ارائه می شودو در پایان کاربرد این دو راهکار در آموزش مهارت های چهارگانه ی زبان انگلیسی بررسی می‌شود.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی، آموزش الکترونیکی، آموزش چند رسانه ای، همگونی، همزیستی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر