واکاوی تاثیر وجوه دیداری در کلاس‌های درس زبان انگلیسی دانش‌آموزان دوزبانه بلوچ‌زبان: پایه هشتم
کد مقاله : 1012-ELTCONF7.
نویسندگان
منصوره دلارامی فر *، زهرا مظفری
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نظام‌مند آموزش چندوجهی با تأکید بر وجوه دیداری بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوزبانه در درس زبان انگلیسی پایه هشتم طراحی شده است. با توجه به چالش‌های خاص دانش‌آموزان دوزبانه در فراگیری زبان سوم، این مطالعه به دنبال آن است تا کارایی استفاده از منابع دیداری را به عنوان یک راهبرد آموزشی تسهیل‌کننده مورد واکاوی قرار دهد. این مطالعه به روش نیمه‌آزمایشی بر روی یک نمونه از دانش‌آموزان دوزبانه پایه هشتم در بازه زمانی سه‌ماهه انجام شد. معلم در از انواع وجوه دیداری (تصاویر، پوسترها، نمودارها، فیلم‌های کوتاه، و ابزارهای واقعی) در تدریس مطالب کتاب درسی استفاده کرد. داده‌ها از طریق یک طرح سه‌سویه گردآوری شدند. 1) ضبط ویدئو، 2) پرسشنامه استاندارد گاردنر (1985) جهت نظرسنجی برای سنجش نگرش به علم دانش‌آموزان، و 3) مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته کوتاه برای درک عمیق‌تر تجربیات یادگیرندگان. نتایج حاکی از افزایش قابل توجه انگیزه، اعتماد به نفس و درگیری فعال دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری بود. مضامین به‌دست آمده نشان دادند که استفاده از وجوه دیداری به درک بهتر مفاهیم انتزاعی، تقویت حفظ واژگان و ایجاد محیطی با اضطراب کمتر کمک شایانی کرده است. یافته‌ها به طور قاطع از این ایده حمایت می‌کند که ادغام آگاهانه وجوه دیداری در آموزش زبان انگلیسی نه تنها یک راهبرد مؤثر برای بهبود نتایج تحصیلی دانش‌آموزان دوزبانه است، بلکه با تأثیر مثبت بر عوامل عاطفی و انگیزشی، می‌تواند تجربه یادگیری را برای این گروه از دانش‌آموزان غنی‌تر و لذت‌بخش‌تر سازد.
کلیدواژه ها
وجوه دیداری، تحلیل گفتمان چندوجهی در کلاس درس، دانش‌آموزان دوزبانه، آموزش زبان انگلیسی، نگرش به علم
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی